Suvivirren laulaminen ankarampi teko kuin rikoslain rikokset?

Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta on 15.5.2026 antanut ratkaisun niin kutsuttuun ”Suvivirsi-kiistaan”. Lautakunta asetti Espoon kaupungille 10 000 euron uhkasakon liittyen uskonnollisten laulujen esittämiseen osana koulujen joulu- ja kevätjuhlia. Syynä oli ”Varpunen jouluaamuna” ja ”Suvivirsi” kappaleiden esittäminen ilman, että siitä oli tullut huoltajalle etukäteisilmoitusta eikä myöskään oppilaille kerrottu mahdollisuudesta poistua juhlasta tämän ajaksi. Lisäksi lautakunta suosittaa Espoon kaupungille maksamaan oppilaalleen 2 500 euroa hyvitystä syrjinnästä ja lisäksi 750 euroa tämän huoltajalle. Esim https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012035477.html

Hyvityssumma 2.500€ vaikuttaa melko suurelta suhteessa RIKOSjuttujen asianomistajakorvauksiin esim. henkinen kärsimys. En tiedä huoltajan hyvityksen 750 € tarkempia perusteluita, mutta huoltajalle määrätty korvaus on poikkeuksellista jopa rikosten osalta esim. alaikäisen raiskaus.

Mistä muista vastaavista tilanteista tulee saamaan jatkossa korvauksia ? Suomen lipun risti ?
Ollaanko menossa USA malliin korvausten osalta, vaikka summat ovatkin pienempiä ?

Mitä mieltä sinä olet ?

Blogi Uudessa Suomessa

Mieleen tuli, että kuinkahan paljon tästä voisi saada korvauksia ?

Islamia opetetaan Suomen peruskouluissa vastoin lakia
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/50a13349-ff2...

Asiasta mm.

”Tapaus on vakava” – Laurin lapsi joutui kuuntelemaan Suvivirren, Wille Rydman ärähtää seurauksista https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/151f99b9-eec3-479b-a88a-bce10d5458b4

Päivi Räsäselle riitti: Lähtee Riihimäelle kajauttamaan Suvivirren – Ehdottaa, että koko lautakunta pannaan luiskaan https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5b6cd92f-3312-49b4-bbfe-3919f216c6bd

Nyt tuli opetusministerin kanta Suvivirteen https://www.is.fi/politiikka/art-2000012036085.html

Poliitikot pillastuivat Suvivirsi-sakosta – ”Miksi häpeämme?” https://www.is.fi/politiikka/art-2000012035928.html