Kokous 10.11.2025
Pidin asiassa pitkän puheen ja jätin sitä vastaavan eriävän mielipiteen asiassa, joka löytyy kaupungin sivuilta.
ERIÄVÄ MIELIPIDE VALTUUSTON KOKOUS 10.11.2025
Valtuustoaloite, valtuuston kokousten nauhoittaminen (live-lähetys) ja tallentaminen
Aloite
Aloitteessa on haluttu tehdä mahdollisimman kevyt ja edullinen versio nauhoittamisesta tarvittaessa vain yhdellä kameralla, kuten korona-aikanakin
Se palvelee kuntalaisia: ei tarvitse tulla paikan päälle seuraamaan koko kokousta yksittäisen asiaan seuraamisen takia ja liikuntaesteisillä paikalle tulo voi olla haastavaa. Mielenkiinto kohdistuu yleensä kokouksen jonkin asian seuraamiseen ja mahdollisesti heti kokouksen jälkeen käytyyn keskusteluun tai kokouksen seuraamiseen.
Kuntaliiton kuntakyselyn mukaan valtuuston kokousten nauhoittaminen menettely on käytössä 77 % kunnista. Asia on koettu kuntalaisten palvelemiseksi ja asioista tiedottamiseksi / avoimuudeksi.
Virkamiesesityksen saavutettavuuskriteeri
Esityksessä on tuotu pitkälti esille se, kuinka työlästä, raskasta, kallista, vaivalloista tai vaikeaa olisi tekstittää kokouksen nauhoitteet. Esityksen mukaan ”Yhteenvetona voidaan todeta, että koska nyt ehdotettava valtuuston kokouksen tallenteen julkaiseminen olisi uusi palvelu kaupungin verkkosivuilla, ei saavutettavuusvaatimuksista voida poiketa.”
”Ongelmaan” on hyvin yksinkertainen ja halpa ratkaisu, jota ei ole tuotu esityksessä selkeästi esille. Saavutettavuusvaatimus koskee vain vähintään 14 pv esillä olevaa nauhoitusta. Asia on ratkaistu monessa kunnassa esim. Ikaalisissa niin, että nauhoite on nähtävissä 13 pv, jolloin sitä ei tarvitse tekstittää. Vastaava tilanne on useassa muussakin kunnassa, joita on nähtävissä Youtube. Myöskään suorat video- ja äänilähetykset eivät kuulu saavutettavuuslainsäädännön piiriin. Riittää siis, että hyvin yksinkertaisesti videon esilläoloksi määritellään esim. 13 päivää. Esitys on selkeän puutteellinen asian osalta.
Kustannukset
Esityksen mukaan ”tarvittaisiin henkilöstöä kokouksen suoratoiston ja tallentamisen käytännön järjestelyihin.”
Väite on virheellinen. Järjestelmän automatiikka hoitaa kuvauksen ja tallentamisen, kun järjestelmä vain laitetaan päälle tai pois, aivan samoin kuin esim. kännykälläkin kuvaaminen. Järjestelmän asentamisen jälkeen sen käyttämiseen ei tarvita useita henkilöitä / henkilöstöä.
Esityksen mukaan ”Alustavan arvion mukaan puheäänen tallentamiseen tarvittavien laitteiden sekä kameran hankinnan arvo voisi olla 14 000–35 000 euron välillä riippuen muun muassa siitä, kuinka laadukasta äänenlaatua halutaan. Vaihtoehtoja on useita valtuutettujen omista langattomista
mikrofonikojeista jaettaviin kiertäviin langattomiin mikrofoneihin. Lisäksi tulisi arvioida kaupungilla nyt käytössä olevien videopalvelujen soveltuvuus suoratoiston ja tallenteen jakamiselle.
Olen pyytänyt virkamiehen saamat tarjoukset järjestelmästä. Esityksessä mainittu kallein hinta ei perustu mihinkään tarjoukseen. Palvelun (kuvaaja) hankinnasta saatu yksi tarjous on vuositasolla vajaa 15.000 € ja vajaan 14.000 hinta perustuu yhteen oman järjestelmän hankintaan. Kustannus perustuu siten ”alustavaan arvioon” ja kustannus ”voisi olla” ja ”tulisi arvioida”. Varmasti kustannus ”voisi olla” edullisempikin (alla tarjous). Halvimmillaan kuvaus onnistuisi pelkästään kännykän videokuvaustoiminnolla. Todellisten yksinkertaisen järjestelmän hankinnan kustannusten selvittäminen on puutteellinen.
Myöskään leasing-mahdollisuutta ei ole selvitetty. Kustannus suullisesti saamani tiedon mukaan 10.000 € järjestelmästä olisi noin 200 €/kk luokkaa riippuen leasing-ajasta.
Koronan aikana nauhoittaminen tapahtui yhdellä kameralla, joten järjestelmän ei tarvitsisi olla sitä järeämpi tai kalliimpi. Lisäksi kysymyksessä kerta investointi, joten vuosittainen kustannus on erittäin pieni. Youtube käy myös ilmi monen kunnan nauhoittaminen yhdellä kameralla ilman
erillisiä mikkejä esim. https://www.youtube.com/watch?v=eO6NDmU3ZJI (187 tilaajaa)
Esityksen mukaan ”Koronapandemian aikana palveluna ostettu kokouksen suoratoistona lähettäminen verkossa maksoi noin 2500 euroa/kokous eli vuositasolla seitsemän kokouksen osalta kustannus olisi 17 500 euroa vuoden 2021 hintatasolla.”
Kustannus korona-ajan palvelusta oli siis 2500 €/kk, jolla monen kokouksen nauhoittamisen hinnalla olisi saatu hankittu oma kalliskin järjestelmä. Tätä kustannusta tai vaihtoehtoa ei edes tiedusteltu valtuustolta. Olen esittänyt oman pysyvän järjestelmän hankintaa kalliin palvelun sijaan.
Ennen valtuuston kokousta kävi ilmi, että kaupunginhallituksen huoneessa on videokamerajärjestelmä, jota voisi käyttää valtuuston kokousten nauhoittamiseen, joten nauhoittamisesta ei aiheudu kustannuksia. Asiaa ei ole huomioitu kustannuksia arvioitaessa
Vaikutukset kuntalaisiin
Korona-aika ja paikan päälle tuleminen
Esityksen mukaan ”Kuitenkin koronapandemian aikainen kokemus oli, että hyvin harva seurasi kokouksia verkossa. Toki huomioon on otettava koronapandemian aikainen poikkeuksellinen tilanne. Tällä hetkellä valtuuston kokouksiin tulee muutamia henkilöitä paikan päälle valtuustosaliin kaupungintalolle.”
Jos kuntalaiset eivät tiedä kokouksen nauhoittamisesta, niin on hyvin luonnollista, ettei live-lähetyksellä ja nauhoitteella ole myöskään seuraajia.
Pienessäkin kunnassa näyttää tuoreillakin nauhoitteilla olevan satoja katselukertoja (vähintään 100) https://www.youtube.com/results?search_query=valtuuston+kokous.
Esim. äskettäin pidettyjä valtuuston kokouksia Utsjoki 108, Hausjärvi 548, Sysmä 221, Keminmaa 384, Sodankylä 363, Savukoski 169, Joutsa 223, Padasjoki 442, Eura 186, Tohmajärvi 209, Eurajoki 131, Hattula (yhdessä tunnissa) 74, Kuortane 104 (tilanne 22.10)
Esim. Ikaalinen 6700 asukasta. Live-lähetystä seuraa 40 - yli 100. Viime kokouksen videon katselukertoja yli 2000 kertaa (Ikaalinen, Lehtonen puh. 044-730 1356)
Kuntalaisilla ei ole ollut tiedossa yleisesti kokousten nauhoittaminen, joka tieto nauhoituksesta varmuudella lisää katselukertoja.
Myös eri asiat omaavat erilaista yleistä mielenkiintoa, joten eri kokousten ja siellä käsiteltävien asioiden painoarvo ei ole jokaisessa kokouksessa sama
On selvää, etteivät kuntalaiset tule sankoin joukoin seuraamaan kokousta normaalisti paikan päälle. On myös selvää, ettei paikan päälle saapumisessa ole minkäänlaista lisäarvoa live-lähetyksen seuraamiseen verrattuna, sen sijaan päinvastoin.
Suomen pienin kunta
Esityksen mukaan ”Kauniaisten yksi erityispiirre on se, että se on pinta-alaltaan Suomen pienin kunta. Tämä tarkoittaa, että välimatkat Kauniaisissa ovat hyvin lyhyitä ja kuntalaisilla ei ole pitkä matka
kaupungintalon valtuustosaliin.”
Matka ei varmasti ole ydinkysymys asiassa. Lyhyt taikka pitkä välimatka voi olla samalla tavoin esteenä vammaiselle tai vanhukselle taikka kiireiselle. Kyse on kuntalaisten nykyaikaisesta palvelusta. Kuka haluaa istua kaupungintalolla vapaa-aikanaan monia tunteja, kun vain yksi päätettävä asia kiinnostaa, jota voi helposti seurata kotona sohvalta tai muiden töiden lomassa ja ns. laittautumattomana taikka myöhemmin katsoa itseä kiinnostavan kohdan nauhalta itselle sopivana ajankohtana.
Monen tunnin valtuuston kokouksen seuraaminen paikan päällä ei ole myöskään kansantaloudellisesti kannattavaa ja järkevää, kun ajan voi käyttää mm. perheen
kesken tai muuhun työskentelyyn. Se on kiireisen ihmisen nykyaikaa, jossa perheenkin parissa vietetyllä vapaa-ajalla on jokin arvo. Asialla on siis myös taloudellisia ja ajankäytöllisiä seurannaisvaikutuksia.
Yhteenveto
Esityksen mukaan ”Valtuuston kokousten välittäminen suoratoistona verkkosivustolla ja myös tallenteen jakamisessa verkkosivustolla on monia hyötyjä kuntalaisille ja edistää kunnan monipuolista tiedottamista.” Tämä pitää täysin paikkansa.
Esityksen mukaan ”Valtuuston kokousten suoratoisto ja tallentaminen ei kuitenkaan ole kunnan lakisääteinen tehtävä.”
Virkamieskommentti on erittäin erikoinen, ottaen huomioon, että erittäin moni tehty myönteinen
investointipäätös ei ole kunnan lakisääteinen tehtävä, kuten esim. 500.000 € maksanut turha käärmetalokaavapäätös. Perustelua ei ole kuitenkaan käytetty näissä myönteisissä esityksissä. Vielä erikoisemmaksi sen tekee juuri pari viikkoa sitten saatu kaupungin vastaus ryhmien talousarviokysymyksiin…
Kaupungin kirjallinen vastaus talousarviokyselyssä ”Suhteellisen suuri osuus kaupungin
menoista koostuu sellaisista palveluista ja toiminnoista, jotka eivät sellaisenaan ole lakisääteisiä tai jotka nykyisellään selvästi ylittävät lakisääteisen minimin. Mikäli haluttaisiin vapaa-aikapalveluiden osalta antaa vain aivan lakisääteiset minimipalvelut, voisi kaupunki luopua suuresta osasta nykyisiä vapaa-aikapalveluita. Kaupungilla ei myöskään ole esimerkiksi velvollisuutta ylläpitää lukiotoimintaa.”
Jos siis ostetaan kriteeriksi virkamiehen esittämä lakisääteisyys, niin voisimme luopua esim. lukiosta ja esillä olevista kaavoista, samoin kuin kaikista avustuksista ja säästää niistä 2,2 M€ . en ole esittämässä sellaista)
Kauniaisten strategia:
Asia on nimenomaisesti osa avoimuus-strategiaa ja se on kirjattu ja hyväksytty valtuustossa kaikkien noudatettavaksi (myös virkamiesten pitäisi noudattaa sitä). Virkamiesesityksessä ei ole kuitenkaan mitään mainintaa strategiasta, vaan sen sijaan lakisääteisyydestä.
Voimassa olevassa strategiassa on monelta osin todettu ”kuntalainen keskiössä ” ”avoin Grani” ”avoimuus” ”avoin päätöksenteko- ja viestintäkulttuuri” ”päätöksenteon avoimuus ja läpinäkyvyys” tai muuta vastaavaa, jossa kuntalaiset saa avoimesti tietoa päätöksenteosta. Kaupungin voimassa olevaa strategiaa ei myöskään tuotu esille esityksessä, mutta sen sijaan se, ettei se ole kunnan lakisääteinen tehtävä (kuten ei erittäin moni muukaan investointi tmv. päätöskään). Esitys on tältä osin puutteellinen
Avoimuus
Kaupungin avoin päätöksenteko- ja viestintäkulttuuri näkyy organisaation sisällä sekä yhteyksissä asukkaiden, kaupungin yhteistyökumppaneiden ja kolmannen sektorin kanssa.
Kuntalainen keskiössa
Avoin Grani
• Päätöksenteon avoimuus ja läpinäkyvyys, kuntalaisten on helppo saada
tietoa päätöksenteosta
• Osallisuus
• Mahdollistava toiminta
Onnellinen Kauniainen: kokemus hyvästä elämänlaadusta, hyvät ihmissuhteet ja osallistuminen yhteisön toimintaan ovat hyvinvoinnin ja onnellisuuden perustekijöitä
1.1 VÄLITULOS: Vahvistetaan asukkaiden osallisuutta hyödyntämällä TEA-viisarin osallisuuskriteereitä (saavutettava tieto, vaikuttamiskanavat, yhteiskehittäminen, palaute).
2. LOPPUTULOS: Kaupungin keskeinen viestintä toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä selkosuomeksi ja on helposti saavutettavissa.
Talousarvio s. 35 ”Kaupungin viestintää kehitetään uuden strategian välitulosten mukaisesti.”
1 VÄLITULOS: Vahvistetaan asukkaiden osallisuutta hyödyntämällä TEA-viisarin osallisuuskriteereitä (saavutettava tieto, vaikuttamiskanavat, yhteiskehittäminen, palaute).
1.2 VÄLITULOS: Kunnan osallistumiskanaviin (osallistuva budjetointi, vaikuttamistoimielimet, asukasraadit, yms.) osallistuneiden määrä kasvaa.
- Miksi kalliita ja työllistäviä strategioita laaditaan, jos niitä ei edes haluttaisi noudattaa ?
- Kaupungin strategian voisi ytimekkäästi lausua - näin meillä on tehty aina ennenkin - niin säästettäisiin kymmenien tuhansien eurojen konsulttien kalliilta sanahelinöiltä, joita ei haluta noudattaa
Kauniainen IT-edelläkävijä?
Kauniainen kuuluu siihen 23 %:iin, joissa kunnissa ei ole käytössä kokousten nauhoittaminen.
Oletettavaa on, että tulevaisuudessa pöytäkirjat tehdään tekoälyllä videoiden pohjalta
Esityksessä ei ole tuotu esille tulevaisuuden näkymiä
MUUTOSESITYKSET:
1. Asia palautettava valmisteluun valmistelun puutteellisuuden vuoksi
Evästys: - huomioitava tilanne, että nauhoite nähtävillä alle 14 päivää
- pyydettävä vammais- ja vanhusneuvoston lausuma asiaan
- kuntalaisten / liikuntarajoitteisten saavutettavuus / asian käsittelyn tiedottaminen ilman striimausta
- selvitettävä kustannukset / pyydettävä tarjouksia omasta kamerajärjestelmästä yhden tarjouksen sijaan
- lausuttava jo hankittujen tarjousten todellinen euromäärä (esitettyjen arvioiden sijaan)
- lausuttava muiden vastaavan asukasmäärän kuntien kokousten katsojamääristä
- selvitettävä leasing mahdollisuus / kustannukset
- huomioitava / lausuttava kaupungin avoimuus ja kuntalaisten palvelemisen / viestintä strategiasta
- huomioitava tulevaisuuden näkymät / tarpeet
- huomioitava kuntalaisten / ihmisten vapaa-ajan käyttö / mahdollisuus saapua tiettynä päivänä ja tiettynäkellonaikana
- huomioitava / lausuttava järjestelmän olemassaolon tiedottamisesta kuntalaisille vaikutuksesta katsojamääriin
- huomioitava järjestelmän käyttömahdollisuus kaupungin muissa tiedonantotilaisuuksissa ja tapahtumissa
Lisätty myöhemmin.
Olen alkanut nauhoittamaan valtuuston kokouksia, jotka nauhoitteet löytyvät Youtube sivuilta
Asia liittyy myös kokousten nauhoittamiseen. Pidin asiassa puheen ja jätin sitä vastaavan eriävän mielipiteen
ERIÄVÄ MIELIPIDE VALTUUSTON KOKOUS 10.11.2025
Vuoden 2026 talousarvioehdotus ja vuosien 2026–2028
taloussuunnitelmaehdotus sekä vuosien 2026–2030 investointisuunnitelmaehdotus
YLEISTÄ
Kaupungin tarjoukset
- oma järjestelmä alle 10.000 € + asennus
- palvelu alle 15.000 €/v
Verkkokaupan suositus / tarjous yhteensä alle 1000 € (toimitettu
pöytäkirjan liitteeksi)
Canon EOS R100 -mikrojärjestelmäkamera + 18-45 mm IS STM -objektiivi 550 €
Sennheiser MKE 440 -stereo-haulikkomikrofoni 339 €
Hama Tripod Star 61 - kamerajalusta digi- tai videokuvaukseen 30 €
SanDisk 128 Gt Extreme Pro UHS-I microSDXC -muistikortti 25 €
Tekoäly: vastaus (alla)
KH jäsenten selityksiä epäavoimuudelle:
- lisää puheenvuorojen pituutta (mielestäni päinvastoin). Ei lisännyt korona-aikanakaan vaan lyhensi. Asia voidaan myös ratkaista asettamalla puheille max. aikaraja, kuten muissakin kunnissa
- lyhyt matka: Ilmeisesti jotkut valtuutetut haluavat viettää mahdollisimman paljon vapaa-aikaansa kaupungintalolla ja olettavat, että muutkin kunnan asukkaat haluaisivat oman perheen parissa vietetyn ajan sijaan. Minun tiedossa ei ole, miten lyhyt välimatka auttaa siihen, jos ei kykene liikkumaan taikka on kokousaikana muita menoja, jonka kokouksen voisi katsoa nauhalta
myöhemmin.
- syrjäseutujen korkeat live-seuraajamäärät johtuvat pitkistä välimatkoista.
Väitteen mukaisesti syrjäseudulla kaikki vain kaukana asuvat olisivat kiinnostuneita nauhoitusten seuraamiseen ja lähellä asuvat eivät ole kiinnostuneita (koska eivät mene seuraamaan kokousta paikan päälle). Väitteen mukaan Kauniaisten asukkaat eivät olisi siten kiinnostuneita kokousten ja
siellä käsiteltävien seuraamisesta, koska he eivät saavu kaupungintalolle seuraamaan kokouksia. Kauniaisissa siten vain paikalle saapuvat henkilöt ovat kiinnostuneita asioista. Kauniaisten asukkaat ovat siten täysin erilaisia kuin kaikkien muiden kuntien asukkaat, jotka haluavat seurata satoina henkilöinä kuntien päätöksentekoa.
- kallis järjestelmä: Mikä on kallis hinta. leasing 200 €/kk, tarjous 1000 € vai kaupungin saama tarjous järjestelmästä 10.000 € taikka Kauniaisten jo hankitun järjestelmän käyttö (0 €).
Suhteutetaanpa asiaa muihin kustannuksiin ja investointeihin. Kukaan ei yleensä kommentoi, että kymmenien miljoonien, miljoonien tai kymmenien tuhansien eurojen hanketta tulisi leikata 10.000 €:lla. Miljoonilla, sadoilla tuhansilla ja kymmenillä tuhansilla euroilla ei ole silloin mitään merkitystä. Ilmeisesti kallista ei ole myöskään se, että kaupungille tulee 500.000 € kustannus turhasta käärmetalohankkeesta, jaetaan avustuksia eri toimijoille 2,2 M€ / v esim. tuetaan myös ulkomaalaisia oopperan vieraita 60.000 €/ joka vuosi. Avustuskohteita on siis lukemattomia omien kuntalaisten palvelemisen sijaan. Haluaisimme siis aiheuttaa kustannuksia ja vaivaa omille kuntalaisille ja jakaa
kuntalaisten rahat muualle kuin heidän palvelemiseen
Jos 1000 €:n tai alle 10.000 € investointi on liian suuri, oman jo olemassa olevan järjestelmän käyttö on liian vaikeaa tai 200 €/kk leasing kaataa kaupungin 14 M€:n kassan, niin Kauniaisten Perussuomalaiset
ry sitoutuu kustantamaan investoinnin annetun sitoumuksen mukaisesti (sitoumus pöytäkirjan liitteenä)
- nauhoitus on tekstitettävä. Väite on virheellinen. Alle 14 pv esillä olevia nauhoitteita ja live-lähetyksiä ei tarvitse tekstittää
- power point esitys ei näy. Asian esittelijä yleensä esittelee suullisesti power point esitystä, joten power point näkyminen ei ole olennaisin asia tiedottamisessa. Materiaali voidaan jakaa etukäteen verkkoon. Muutoinkin asia on teknisesti ratkaistavissa, joka ei voi olla syynä siihen, ettei striimattaisi ollenkaan
- saliin ei saa kiinnittää tekniikkaa (kameraa ja mikkejä). Selitys on virheellinen. Kukaan ei ole kyseenalaistanut jo olemassa olevan tekniikan kiinnitystä eikä myöskään sitä, että niitä on kassavaroin hankittu. Kameran voi asentaa myös jalustalle.
- järjestelmä on vähäisellä käytöllä. Jos 10.000 € järjestelmä olisi käytössä 10v niin pelkästään valtuuston kokousten kustannus olisi 1.000€/v. Järjestelmää voi käyttää kaikkiin kaupungin tiedotustilaisuuksiin, joihin on nyt vuokrattu järjestelmä kalliiseen hintaan. Pelkästään näiden muiden
tilaisuuksien striimauskustannus 2000-2500 €/ tilaisuus kuolettaa investoinnin hankintakustannuksen. Lisäksi kaupungilla on jo järjestelmä, jota voi sen käyttämättömyyden sijaan käyttää (on käyttämättömänä tai vähäisellä käytössä kaupunginhallituksen huoneessa)
- Jälkikäteinen uusi selitys: järjestelmän käytöstä aiheutuu kustannuksia. Järjestelmä on täysin automaattinen, jolloin nauhoitus siirtyy verkkoon järjestelmän virran päälle laittamisella, kuten
muissakin kunnissa. Riittää, että laittaa virran päälle ennen kokousta ja kokouksen jälkeen virran pois. Asia on tuotu esille puheenvuorossa ”Järjestelmän automatiikka hoitaa kuvauksen ja tallentamisen, kun järjestelmä vain laitetaan päälle tai pois, aivan samoin kuin esim. kännykälläkin kuvaaminen. Järjestelmän asentamisen jälkeen sen käyttämiseen ei tarvita useita henkilöitä / henkilöstöä.”
Kysymys on täysin kuntalaisten palvelusta ja avoimuudesta, eikä kustannuksesta.
ESITYKSIÄ
1. Kaupungin saama tarjous alle 10.000 € + asennus
2. leasingkustannus 10.000 € järjestelmästä on n. 200 €/kk (200 x 12 kk x 5v = 12.000)
3. Kauniaisten Perussuomalaiset ry sponsaus
4. Kaupungin olemassa olevan järjestelmän käyttö
MUUTOSESITYKSET TALOUSARVIOON
Saadun tiedon mukaan asia voidaan kohdistaa valtuuston toimintamenoihin tai hallintapalveluihin (alle 10.000 € investointi) tai IT-investointeihin (yli 10.000 €)
1 ensisijainen: valtuuston toimintamenoihin s. 41 + 10.000 €
s. 42 tekstilisäys 2. kappaleeseen (Kaupunginvaltuuston talousarviossa on varauduttu vuoden 2026 kokouskalenterin mukaisten kokousten ja muiden yhteisten tilaisuuksien kuluihin) sekä valtuustosalin / -kokousten kamerajärjestelmän hankintaan (oma järjestelmä)
2. toissijainen: s. 42 tekstilisäys 2. kappaleeseen: (Kaupunginvaltuuston talousarviossa on varauduttu vuoden 2026 kokouskalenterin mukaisten kokousten ja muiden yhteisten tilaisuuksien kuluihin) sekä valtuustosalin / -kokousten kamerajärjestelmän hankintaan (leasing)
3. kolmassijainen: s. 42 tekstilisäys (Kaupunginvaltuuston talousarviossa on varauduttu vuoden 2026 kokouskalenterin mukaisten kokousten ja muiden yhteisten tilaisuuksien kuluihin). Valtuustosalin / -kokousten kamerajärjestelmän hankinnasta ei aiheudu hankintakustannuksia (sponsaus)
1. ensisijainen: hallintopalveluihin s. 45 + 10.000 €
s. 46 tekstilisäys (Kaupungin viestintää kehitetään uuden strategian välitulosten mukaisesti) mm. hankkimalla valtuustosalin / -kokousten kamerajärjestelmä (oma järjestelmä)
2. toissijainen: s. 46 tekstilisäys (Kaupungin viestintää kehitetään uuden strategian välitulosten mukaisesti) mm. hankkimalla valtuustosalin / -kokousten kamerajärjestelmä (leasing)
3. kolmassijainen: s. 46 tekstilisäys (Kaupungin viestintää kehitetään uuden strategian välitulosten mukaisesti) mm. valtuustosalin / -kokousten kamerajärjestelmällä (sponsaus)
1. IT-hankinnat s. 126 + 10.000 €
tekstilisäys: sisältäen valtuustosalin / -kokousten kamerajärjestelmän hankinnan (oma järjestelmä)
1. Tekstilisäys s. 46 (josta äänestetty 27 – 2 – 6)
(Kaupungin viestintää kehitetään uuden strategian välitulosten mukaisesti) mm. ottamalla käyttöön valtuustosalin / -kokousten kamerajärjestelmä (kaupungin olemassa olevalla järjestelmällä)
Avoimuutta / nauhoittamista kannatti: PS Miettinen Taisto, SDP Aitola-Helkkula ja Virkkula, Vihreät Ahtiainen , KOK Salminen ja Näätänen
Tekoäly: kysymys
Minkälainen kamerajärjestelmä sopisi Kauniaisten valtuuston kokousten nauhoittamiseen yhdellä kameralla ilman erillisiä mikkejä live striimaukseen ja nauhan laittamiseen Youtube. Valtuusto on 35 henkinen ja kokoussali on ehkä 200-300 m2 (valtuustolle tiedoksi: oikea koko ilmeisesti
vajaa 200m2 eli 12,5 x 15m)
Tekoälyn vastaus löytyy kaupungin sivuilta eriävästä mielipiteestä
MUUT ESITYKSET
Talousarvio s. 114 esitykseni
15 % säästö taiteen perusopetuksen oppilaitosten avustuksista: säästö 51 500 euroa sijaan
20 % säästö taiteen perusopetuksen oppilaitosten avustuksista: säästö 68 500 euroa
PERUSTELU: Toimijoita tuetaan suurilla avustussummilla ja lisäksi tuilla, eikä suuret avustukset ole linjassa kunnan perustoimintojen leikkausten kanssa.

